مطالب ارزنده

چرم دوزی با دست چرم لوک

  • چرم دوزی با دست چرم لوک

  • چرم دوزی با دست چرم یکی از وسیله هایی است که از گذشته تا به امروز مورد استفاده انسانها بوده است. از چرم برای خلق هنری و تهیه و تولید وسایل مورد نیاز مثل کیف و کفش و قالیچه تابلو و کمربند و سایر مواد مورد استفاده قرار می گیرد. چرم ها نیز انواع مختلفی دارند مثل چرم طبیعی و چرم مصنوعی که نوع طبیعی آن نیز شامل چرم گاو و آهو و بوفالو و ….می باشد.هر کدام از این چرم ها برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. چارق آموزش چرم دوزی را برای شما همراهان همیشگی تدارک دیده تا در کنار آموزش های دیگر آموزش ها اصیل ایرانی را نیز یاد بگیرید.

    اولین قدم برای آشنایی با چرم­دوزی معرفی وسایلی است که با آنها کار چرم دوزی انجام می شود. وسایل چرم دوزی شامل موارد زیر است:

    چرم دوزی با دست

    چرم دوزی با دست

    مشته : وسیله ای شبیه به گوشت کوب که با آن بر روی سمبه ضربه زده می شود. سمبه سایز های متفاوتی مثل کوچک , متوسط و بزرگ دارد که براساس نیازتان می توانید ان را از بازار تهیه کنید.

    سمبه : وسیله ای که با آن چرم را برای دوخت آماده می کنند در واقع با سمبه می توان روی چرم سوراخ هایی برای دوخت راحت تر و جلوگیری از لول شدن ایجاد کرد. سمبه با نام های سوراخ کن و سوراخ زن هم شناخته شده است که حتی شکل ها و اندازه های مختلفی دارد.

    تخته : این وسیله به عنوان زیر دستی و زیر کار در زمان ضربه زدن به چرم به کار می رود جنس تخته نیز باید از جنس پلی اتیلن و یا پلاستیک فشرده باشد.

    کرپ : وسیله ای که برای پاک کردن چسب های روی چرم یا دست کاربرد دارد و از جنس پلاستیک نرم فشرده می باشد. به کرپ چرم پاک کن  و یا کار پاک کن و چسب پاک کن نیز گفته می شود.

    خط­کش : وسیله ای که کاملا با آن آشنایی دارید فقط باید جنس ان فلزی باشد.

    خودکار اکریلیک : کاربرد آن جهت رسم الگو و نشانه گذاری است.

    نکات اولیه ضروری برای شروع چرم دوزی

      الگوی مورد نظرتان را روی کاغذ یا مقوا کشیده بعد روی چرم منتقل کنید . با این کار هم دقت شما زیاد خواهد بود و هم اینکه در مصرف چرم صرفه جویی خواهید کرد.

               برای سنبه زدن به ضخامت نخ توجه داشته باشید.

               برای دوخت‌های تزیینی از سنبه شماره نیم و برای دوخت دور کار با نخ‌های ۱ و ۲/۱از سنبه شماره یک و برای دوخت با تریشه از سنبه ۲استفاده کنید.

               بهترین فاصله برای دوخت‌های معمولی اندازه ۳ میلیمتر از لبه و اندازه نیم سانت بین هر دوسوراخ است.

               برای دوخت با تریشه بهتر است این فاصله ۷ میلیمتر در نظر گرفته شود و برای دوخت دور زیپ فاصله ۳ میل دوخت را زیباتر  می کند.

               برای برش زدن چرم همیشه به تیز بودن تیغه کاتر توجه کنید .در صورتی که تیغه تیز نباشد چرم بخوبی برش نمیخورد، و کار خراب می شود.

               برای سنبه زدن بهتر است تکه‌ها را قبل از چسباندن بطور جداگانه سنبه بزنید که برای اینکار لازمه که دوتکه‌ای که باید به هم دوخته بشوند حتما تعداد سوراخ‌ها و فاصله‌ها در هر دو یکسان باشد .

               برای مخفی کردن گره‌ها آنها را بین دو لایه چرم و آستر پنهان کنید.

               قرارگرفتن سرزیپ درسمت چپ یا راست کیف به اینکه کیف را روی کدام دستمان بیندازید بستگی دارد.

               اثر خودکار اکلیلی در صورتی که به مدت زیاد روی چرم نماند به راحتی پاک می شود و این مستلزم این است که بلافاصله بعد ار برش زدن اثر خودکار را پاک کنید.

               اثر خودکار اکلیلی روی بعضی از چرمها بخوبی پاک نمی شود در این صورت اگر محل خودکار رو به آرامی با یک دستمال مرطوب تمیز کنید اثر خودکار به خوبی پاک می شود.

               لازم به ذکره که چرم نباید خیس بشه در این صورت چرم خشک و خراب می شود.

    آموزش انواع دوخت ها در چرم­دوزی

    دوخت ضربدری:

    برای وصل کردن دیواره به کار اگر بخواهیم از این دوخت استفاده کنیم ، به این صورت است که دیواره را دقیقاً به قسمت جلو یا پشت کار می گیریم بعد از سوراخ اول جلو نخ را در می آوریم و از سوراخ دوم دیواره وارد دوم جلو می کنیم ، سوراخ اول دایره دوخته نمی شود و دوخت بصورت اریب پیش می رود و راه دوم ، وقتی بر می گردیم و ۱ راه اریب دیگر می رویم روی اریب قبل تبدیل به دوخت ضربدر می شود و در راه برگشت سوراخی که در راه رفت دوخت نرفته بودیم دوخته می شود.

    چرم دوزی با دست

    چرم دوزی بادست

    دوخت بخیه  یا دوخت مورب:

    دوخت بخیه که اغلب برای دوخت دور زیپ استفاده می شود . نخ را از سوراخ ۲ در می آوریم برمی گردانیم در سوراخ ۱ و در پشت کار از سوراخ شماره ۳در می آوریم . پشت این کار بصورت ساقه دوزی می شود.

    دوخت رومی یا دندان موشی :

    دوخت سوم دوخت دندان موشی است . در دوخت دندان موشی اگر دیواره بخواهد به کار وصل شود و و یا فقط لبه حالت تزئین دندان موشی داشته باشد . به یک طریق عمل می کنیم نخ را از سوراخ اول در می آوریم . نخ را از پشت وارد همان سوراخ اول می کنیم . بعد به حالت یک کوک ساده وارد سوراخ بعد می شویم بعد دوباره نخ را از پشت وارد همان سوراخ می کنیم . بعد یک کوک وارد سوراخ بعد و نخ دوباره داخل خود همان سوراخ حلقه می شود فقط توجه داشته باشید که یکی از این کوک ها قسمت رو و یکی پشت کار می افتد.

    چرم دوزی با دست

    امیدواریم این مفید واقع شود برای علاقه مندان به صنعت چرم دوزی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *